Co je ITIL®

ITIL® framework je posledních 30 let stěžejní metodikou IT Service Managementu (ITSM) pro řízení IT projektů, produktů, služeb a organizací. Stal se z něj defacto celosvětově uznávaný standard a “must have” kvalifikace IT manažerů.

    Co je ITIL<sup class='sup'>®</sup>

    Úvod do ITIL. Co to je?

    ITIL se zaměřuje na sladění IT a byznysu, resp. podporuje plnění strategických a obchodních cílů organizace. Co si pod tím představit? Jde o sadu best practice (příkladů ověřených praxí), které pomáhají v každodení agendě projektového manažera.

    Využití best practice ITIL je bezplatné. Potřebné znalosti obsahují ITIL knihy, nebo jej získáte prostřednictvím ITIL školení u akreditované školící organizace se statusem ATO (Accredited Training Organisation) včetně ITIL certifikace. ITIL framework dnes standardně podporují software nástroje, ale i cloudové služby.

    ITIL vznikl v 80 letech a byl původně vytvořen vládou Velké Británie. Nyní je vlastníkem metodiky Axelos. Aktuální verze je ITIL 4 (oficiální release je únor 2019) a jde o update předchozí verze ITIL v3, resp. ITIL 2011. Ve stejném datu je oficiálně spuštěn základní kurz s tříletou platností certifikace.

    ITIL 4 Foundation >

    IT Service Management

    Základy ITIL

    Metodika vám dává návod jak řídit strukturované ITIL procesy.

    Manažerům ukazuje správný přístup k jedné z nejdůležitějších domén úspěšné organizace: poskytování IT služeb pro podporu, automatizaci a vyšší efektivitu fungování. Je přitom jedno jak jste velká společnost. Nehraje roli ani to, zda řídíte firmu, řešíte IT ve státní organizaci, nebo zodpovídáte za IT projekt. Mimochodem ucelený seznam přínosů naleznete v sekci ITIL benefity.

    ITIL4 je agilní metodika a mnohem více se zaměřuje na uživetele, než na procesy. Podporuje moderní přístupy a technologie. V době digitální transformace přináší vyšší efektivitu a ukazuje jak se vypořádat se stále náročnějšími požadakvy uživatelů. V konečném důsledku tyto best practice posilují konkurenceschopnost.

    Holistický přístup ITIL v4 podporuje celkově nejenom IT Service Management, ale také další dominantní prvky řízení IT, které jsou potřebné pro integraci a optimalizaci IT. Navíc využívá ty nejlepší prvky z DevOps, Lean IT a Cloud Computingu.

    Klíčové benefity ITIL® >

    ITIL Service Value System

    Jak se liší ITIL v3 od ITIL 4?

    ITIL 4 kombinuje ITIL v3 + ITIL® Practitioner + obsahuje nové principy řízení služeb přes tzv. Service Value Chain, takže zde už není 5 fází životního cyklu IT služeb, jako je tomu u ITIL v3

    Nový servise model ITIL 4 je postaven na tzv. Service Value Chain, prostřednictvím kterého IT služby dodáváme s využitím moderních metodi a přístupů, jako je Agile, Lean a DevOps.

    Agilní prvky metodiky ITIL 4 (např. colaborativní přístup, feedback loops atd) se využívají u všech 9 principů, které jsou adoptovány s původní verzí ITIL Practitioner, kde k původním 7 principům jsou přidány další 2.

    • ITIL v3 je stále platný a přeložený do češtiny
    • ITIL 4 Update je dostupný pouze v angličtině (s českým výkladem)
    ITIL 3 vs ITIL 4 rozdíly

    ITIL procesy ve verzi 3 a 4

    ITIL v3

    Best practice ITIL v3 obsahuje 26 ITIL procesů, které se řídí přes 5 základních fází životního cyklu služeb. 

    Novinkou v ITIL 4 je koncept vývoje a řízení IT služeb, kde se již upustilo od struktury 5 fází životního cyklu na kterých je postaven ITIL v3, viz.:

    • Service Strategy
    • Service Design
    • Service Transition
    • Service Operations
    • Continual Service Improvement

    ITIL 4 procesy

    Best practice ITIL 4 přidává k 26 procesům, které jsou součástí ITIL v3 dalších 13 zcela nových procesů / praktik, jako je např.:

    • Risk management
    • Business analyses
    • Project management
    • IT asset management
    • Architecture Management
    • Measurement and reporting
    • Workforce and talent management
    • Infrastructure and platform management

    ITIL 4

    4 klíčové dimenze. 26 procesů. Zcela nový ITIL 4 Service Value System

    ITIL Service Value

    ITIL Service Value

    ITIL service value system

    ITIL service value system je komplexní model řízení. Jde o základní vizualizaci, na které se staví a demonstrují všechny komponenty a činnosti organizace. Včetně toho, jak mají spolupracovat aby co nejefektivněji využili potenciál ITIL procesů. ITIL Service Value System vás provede od návrhu, až po realizaci očekávaných přínosů prostřednictvím správy a podpory IT produktů, či služeb.

    ITIL Service Value System

    ITIL service value chain

    ITIL service value chain je soustava navzájem propojených aktivit, které organizace realizují za účelem zajištění očekávaných přínosů prostřednictvím produktů, nebo IT služeb. ITIL framework prostřednictvím service value chain pomáhá IT manažerům zajistit všech 6 klíčových činností, které pomáhají s řízením IT a jeho neustálému zlepšování. 

    Čtyři dimenze IT service management verze ITIL 4

    ITIL 4 podporuje “holistic approach” tedy komplexní přístup k řízení. Ten pokrývá všechny 4 dimenze, které jsou klíčové pro každou organizaci, která chce systematicky řídit produkty, nebo služby.

    4 dimension ITIL 4

    ITIL moduly

    Governance je sestava best management practice pokynů, které pomáhají organizaci s řízením a reportingem. Díky governance budete mít IT pod kontrolou a v souladu se strategií organizace.

    ITIL practices obsahuje sestava šablon, souborů a postupů. Jsou určené k návrhu, vývoji, implementaci a optimalizaci IT, nebo plnění vašich cílů. Jednoduše tak můžete aktivity obsažené v service value chain nastavit podle best practice.

    ITIL Guiding principles jsou zásady a doporučení, které vám pomohou odřídit strategie, kompetence, procesy a změny konzistentně, efektivně a kvalitně.

    Continual improvement, tedy neustálé zlepšování je nedílnou součástí ITIL frameworku. Díky tomu zajistíte efektivitu všech opakujících se činností na všech úrovních organizace. CSI vám pomůže splnit očekávání zainteresovaných stran.

    Hlavní přínosy

    ITIL 4 má kompletně restrulturalizované procesy i aktivity, které obsahoval framework ITIL v3. Metodika se upgradovala, resp. transformovala tak, aby splňovala požadavky v dobách digitální transformace. Všechny best practice postupy podporují 6 klíčových aktivit ITIL service value chain.

    • 14 general management postupů
    • 17 service management postupů
    • 3 technical management postupů
    Hlavní přínosy

    Blog

    Sleva -30% na ITIL 4 Foundation u TAYLLORCOX

    Sleva -30% na ITIL 4 Foundation u TAYLLORCOX

    Připraveni na trochu jarní očisty? V TAYLLORCOX jsme pro vás připravili jarní slevy na kurzy ITIL 4 Foundation. Bestseller (nejen) pro IT manažery. Jaké jsou tedy aktuální ceny a slevy na ITIL 4?

    Zobrazit celý článek

    Nová generace normy ISO 20000-1:2018

    Nová generace normy ISO 20000-1:2018

    Nová generace standardu ISO 20000-1:2018 je ještě více zaměřená na řízení a zabezpečení kvality Service Managementu

    Zobrazit celý článek

    Fast Track na ITIL 4 Foundation

    Fast Track na ITIL 4 Foundation

    Nejrychlejší cesta, jak přepnout ze staré verze ITIL v3 na ITIL version 4 Foundation: Fast Track od TAYLLORCOX.

    Zobrazit celý článek

    ITIL<sup class='sup'>®</sup> Intro: objevte přínosy manažerského řízení IT

    ITIL® Intro: objevte přínosy manažerského řízení IT

    ITIL® Intro za 1/2 dne přesvědčilo většinu manažerů o přínosech nejpopulárnější metodiky IT Service Managementu

    Zobrazit celý článek

    První recenze kurzu ITIL 4 Foundation je tu

    První recenze kurzu ITIL 4 Foundation je tu

    Máme za sebou zbrusu nový kurz ITIL 4 Foundation, je u dotupný i vám a zde je první velká recenze trenérů na inovovaný ITSM framework

    Zobrazit celý článek

    Nový "ITIL 4" dorazí v agilní formě začátkem roku 2019

    Nový "ITIL 4" dorazí v agilní formě začátkem roku 2019

    Jako certifikovaní partneři AXELOS a členové týmu, který spolupracuje na vývoji nové verze ITIL se s Vámi chceme podělit o chystané novinky. Axelos na konci roku 2017 oznámil významné změny v...

    Zobrazit celý článek

    ITIL Service Strategy vám ukáže jak řídit IT

    ITIL Service Strategy vám ukáže jak řídit IT

    Co je to ITIL Service Strategy? Jak zvyšuje efektivitu uživatelů a vytváří spokojenost s IT? Jak pomáhá plnit strategické a byznys cíle organizace? Podívejte se, proč je tak populární u absolventů...

    Zobrazit celý článek

    Jak uspět u certifikace ITIL Foundation?

    Jak uspět u certifikace ITIL Foundation?

    Jak zvládnout ITIL Foundation certifikaci na první pokus? 5 nejžhavějších tipů, které vám pomohou eliminovat problémy u certifikační zkoušky.

    Zobrazit celý článek

    ITIL<sup class='sup'>®</sup> Practitioner - revoluce v ITSM

    ITIL® Practitioner - revoluce v ITSM

    Očekávali jste od ITIL Foundation jak uplatnit ITIL v praxi a zde je odpověď: ITIL® Practitioner od TAYLLORCOX.

    Zobrazit celý článek

    Zásadní přehled o ITIL na Youtube

    ITIL - IT Service Management

    4 klíčové dimenze. 26 procesů. Představujeme nový ITIL 4 Service Value System

    ITIL procesy

    Chcete získat dárek k narozeninám?