Osobní údaje do Gemini nevkládejte, varuje Google

Proč Google varuje před vlastními AI nástroji? Čeho se máme bát a na co si dát pozor?

Google Bard je minulostí. Téměř přesně rok poté, kdy společnost Google poprvé představila svoji reakci na ChatGPT od OpenAI, se Google rozhodl stáhnout název Bard a přejmenovat ho na Gemini, aby zapadl do rodiny hlavních modelů společnosti. Nyní spouští také Gemini Ultra, svůj nejvýkonnější velký jazykový model.

Gemini Ultra bude placený zážitek. Google ho nabízí prostřednictvím nové úrovně Google One za 20 $ měsíčně (s dvouměsíční zkušební verzí), která zahrnuje 2 TB úložiště a zbytek funkcí Google One, stejně jako přístup ke Gemini v aplikacích Google Workspace, jako jsou Dokumenty, Prezentace, Tabulky a Meet.

Google rovněž spouští novou aplikaci Gemini pro Android a přináší ji do aplikace Google na iOS – a na Androidu si nyní můžete svého asistenta Google nahradit za Gemini. V nejbližší době by mělo být dostupné i API rozhraní k modelu Ultra pro vývojáře a další zájemce.

Gemini Advanced bude k dispozici ve více než 150 zemích a územích, ale zatím pouze v angličtině. Další připravované jazykové mutace jsou japonština a korejština.

Gemini ukládá konverzace až 3 roky

Společnost Google ve svém dokumentu o podpoře popisuje způsoby, jak sbírá data od uživatelů aplikací Gemini na webu, Androidu a iOS.

Google upozorňuje, že jeho zaměstnanci pravidelně čtou, označují a zpracovávají konverzace s Gemini a to i když jsou tyto konverzace "odpojeny" od účtů Google. Google tím sleduje, jako obvykle, zlepšení poskytovaných služeb. Tyto konverzace jsou uchovávány po dobu až tří let spolu s "přidruženými daty" jako jsou jazyky a zařízení, které uživatel použil, a jeho poloha.

Google uživatelům umožňuje určitou kontrolu nad tím, která data související s Gemini jsou uchovávána a jak. Vypnutí aplikací Gemini na nástěnce Moje aktivity od Googlu (je standardně povolena, co na to zásady privacy by default v GDPR?) zabrání, aby se budoucí konverzace s Gemini ukládaly do účtu Google. Historické výzvy (prompty) a konverzace s Gemini mohou být na obrazovce Aktivity aplikací Gemini zpětně smazány.

Google však uvádí, že i když je aktivita aplikací Gemini vypnutá, konverzace s Gemini budou do účtu Google ukládány po dobu až 72 hodin, aby se "zachovala bezpečnost a ochrana aplikací Gemini a aby se tyto aplikace vylepšovaly".

Google varuje před zadáváním osobních údajů do Gemini

Google výslovně upozorňuje, ať do svých konverzací s Gemini nezadáváte důvěrné informace nebo jakákoli data, u kterých by vám vadilo, aby je recenzenti viděli nebo aby je Google využil k vylepšení svých produktů, služeb a technologií strojového učení. Politika sběru a uchovávání dat společnosti Google GenAI se v tomto ohledu příliš neliší od jejích konkurentů. OpenAI například ukládá všechny rozhovory s ChatGPT po dobu 30 dnů, a to bez ohledu na to, zda je funkce historie konverzace ChatGPT vypnuta, s výjimkou případů, kdy je uživatel přihlášen k firemnímu plánu s vlastní politikou uchovávání dat.

Nicméně politika Googlu ukazuje na výzvy a změny spojené s vyvažováním soukromí a rozvoje modelů GenAI, které ke svému vývoji potřebují uživatelská data.

Původní politiky uchovávání dat některým provozovatelům nástrojů GenAI způsobily problémy s dozorovými úřady pro ochranu osobních údajů.

Minulý léto americká Federal Trade Commission, která mj, zajišťuje ochranu soukromí a dalších práv amerických spotřebitelů, požádala společnost OpenAI o podrobné informace o tom, jak ověřuje data použitá k tréninku svých modelů, včetně dat spotřebitelů – a jak jsou tato data chráněna při přístupu třetích stran. Italský úřad pro ochranu osobních údajů zase nedávno uvedl, že OpenAI nemá "právní základ" pro hromadný sběr a ukládání osobních údajů k tréninku svých modelů GenAI.

AI dvojí kvality přináší další rizika

Nedávná studie od společnosti Cisco zjistila, že 63 % společností stanovilo interní pravidla a omezení pro data, která mohou být zadána do nástrojů GenAI, zatímco 27 % zakázalo používání GenAI úplně. Stejná studie odhalila, že 45 % zaměstnanců zadalo do nástrojů GenAI „problematická“ data, včetně informací o zaměstnancích a důvěrných informací svého zaměstnavatele.

Společnosti jako OpenAI, Microsoft, Amazon, Google a další často nabízejí produkty GenAI ve dvojí verzi. Jednu pro podniky, která zadaná data pro trénink modelu nebo pro jakýkoli jiný účel dále nevyužívá ani neuchovává. A jinou pro spotřebitele, kteří však často dostanou tu horší část. S nižší úrovní ochrany jejich práv.

Z pohledu rizik pro ochranu osobních údajů spotřebitelů je třeba zdůraznit, že i přes pokrok v oblasti jazykových modelů a umělé inteligence, jako je Gemini Ultra od Googlu, přetrvávají vážné obavy ohledně zachování soukromí uživatelů. Přístup společností k osobním údajům a jejich dlouhodobé uchovávání může vyvolávat znepokojení a pochybnosti ohledně možného zneužití těchto informací nebo narušení soukromí jednotlivců. 

I když společnosti zavádějí opatření k omezení uchovávání dat a poskytují uživatelům určitou kontrolu nad jejich daty, je třeba dále sledovat, jak se tyto technologie vyvíjejí a jaké dopady mohou mít na soukromí a bezpečnost uživatelů. Ochrana soukromí a dalších práv uživatelů by měla být základním principem a stavebním kamenem všech nástrojů využívajících umělé inteligence.

článek byl převzat z gdpr.cz

Chcete získat dárek k narozeninám?