PRINCE2 (PRoject IN Control Enviroment) je nejrozšířenější metodika pro řízení projektů. Díky flexibilitě a univerzálnosti se využívá napříč obory pro řízení velkých i malých projektů. Certifikace PRINCE2 se stala globálním standardem nejenom na pozicích projektového manažera.
PRINCE2 definuje projekt jako "dočasné prostředí", které bylo vytvořené za účelem realizace jednoho nebo více produktů tak, jak je definováno v Business Case (Obchodním případu). Projekt je charakteristický tím, že má začátek, konec a jasně definované parametry: harmonogram, rozpočet, kvalitu, výstup.
Projektové řízení může použít kdokoliv a kdekoliv. Bez rozdílu segmentu, oblasti, velikosti či geografickému postavení organizace. Řízení projektů dává každé organizaci sílu transformovat vize a plány do reálných podob a posilovat tak vlastní konkurenceschopnost. Každý projekt má předem stanovený začátek a finální stav, kterého chceme dosáhnout. Metodika projektového řízení vám pomůže.
Projektové řízení je tedy určeno výhradně pro účely realizace změn. Například upgrade informačního systému, výstavba objektu, marketingová kampaň, výroba produktu, nebo služby. Projekt řeší co, kdy a jak udělat, s jakými zdroji a v jaké kvalitě. Projekt se od běžných (provozních činností) liší.
Cílem projektu je realizace změnprojekt je vždy dočasný, má začátek i koneckaždý projekt je unikátní tím, co uživatelům přinášíoproti operativním činnostem je projekt mnohem více rizikový; nejde o každodenní činnosti, procesy, které jsou v organizaci zaběhnuté; práce na projektu vyžaduje manažerské schopnosti, skvělé plánování a řízení.
PRINCE2 v sobě zahrnuje soubor principů, praktik a procesů. Díky tomu si přizpůsobíte projekt podle aktuálních požadavků a prostředí. Procesní model projektového řízení PRINCE2, vás naučí v celém životním cyklu projekty plánovat, řídit, dokončit a úspěšně předat. Jak a čím pomáhá PRINCE2:
Osvojte si vysoce efektivní tipy projektového řízení: Principy + Praktiky + Procesy
Představuje 7 efektivních návyků, které využívají všichni úspěšní projekt manažeři. Tyto principy zahrnují řízení „po etapách“ a „přizpůsobení“ styluřízení projektu tak, aby byla zohledněna jeho komplexnost.
Komplexní sada procesů metodiky PRINCE2 zahrnuje etapy v celém životním cyklu projektu od zahájení, přes plánování až po ukončení projektu. Vše je pečlivě zabaleno jako doporučení metodiky PRINCE2.
Mezi hlavní Praktiky patří například Řízení rizik, nebo Obchodní případ, který definuje odůvodnění projektu. Ten je důležitý, představuje referenční bod, který srovnává výsledky projektu s obchodními cíly.
Vás naučí využívat předchozí zkušenosti doporučené postupy "best practice" - tedy nejlepší, osvědčené praxe.
Zkušenosti, které ovlivnili váš projekt v minulosti mohou být pozitivní i negativní. Metodika PRINCE2 se snaží využít jak ty dobré, tak i špatné. PRINCIPY nám shrnují zkušenosti všech, kteří jsou zainteresovaní do projektu. Metodika akceptuje, že ne všechno může být v reálné praxi striktně předepsáno, nebo dokonce aplikováno. 7 PRINCIPŮ obsahuje:
Focus on product
Co má být výstupem projektu a v jaké kvalitě? Ať již jde o produkt, nebo službu – metodika pomáhá realizovat jen takové kroky, které jednoznačně vedou k cíli projektu.
Learn from experience
Komplexní sada procesů metodiky PRINCE2 zahrnuje etapy v celém životním cyklu projektu od zahájení, přes plánování až po ukončení projektu. Vše je pečlivě zabaleno jako doporučení metodiky PRINCE2.
Manage by exception
Definuje tolerance a povolené odchylky projektu od plánovaného cíle. V praxi vás tato zásada ochrání před nekvalitně realizovaným projektem.
Tailored to suit the environment
Co má být výstupem projektu a v jaké kvalitě? Ať již jde o produkt, nebo službu – metodika pomáhá realizovat jen takové kroky, které jednoznačně vedou k cíli projektu.
Continued business justification
Každý projekt řízený podle metodiky PRINCE2 má mít své opodstatnění v businessu. Pokud neexistuje opodstatnění, projekt je ukončen.
Manage by stages
Životní cyklus projektu má své etapy. Metodika PRINCE2 nejlépe definuje jak projekt plánovat, monitorovat a kontrolovat na základě těchto etap.
Defined roles and responsibilities
Je důležité, aby všichni členové projektového týmu pochopili, jaké jsou jejich povinnosti a odpovědnosti, díky čemuž budou rozhodnutí činěna na správné/vhodné úrovni.
.
Vás naučí využívat předchozí zkušenosti doporučené postupy "best practice" - tedy nejlepší, osvědčené praxe.
Zkušenosti, které ovlivnili váš projekt v minulosti mohou být pozitivní i negativní. Metodika PRINCE2 se snaží využít jak ty dobré, tak i špatné. PRINCIPY nám shrnují zkušenosti všech, kteří jsou zainteresovaní do projektu. Metodika akceptuje, že ne všechno může být v reálné praxi striktně předepsáno, nebo dokonce aplikováno. 7 PRINCIPŮ obsahuje
Starting up project
První proces řízení projektu, který zabraňuje realizovat špatně koncipované projekty. Proces je součástí předprojektové přípravy.
Initiating a project
Zahrnuje vytvoření charty projektu, která stanovuje pevné základy pro celý projekt, popisuje práci, kterou bude třeba vykonat.
Directing a project
Směřování je prováděno projektovým výborem, který poskytuje klíčová rozhodnutí a zajišťuje komunikaci s korporátním managementem a projektovým manažerem.
Controlling a stage
Projekt je v této fázi plně v provozu a kontrola etapy souší pro každodenní řídící práci projektového manažera.
Managing product delivery
Tento proces pokrývá především činnosti týmového manažera, který je zodpovědný za dodávku jednotlivých produktů v rámci projektu.
Managing stage boundaries
Jakmile je dokončena očekávaná práce v dané etapě, je třeba rozhodnout, zda pokračovat v realizaci projektu.
Closing a project
Tento proces zajišťuje řízení ukončení projektu poté, co je dodávka všech požadovaných produktů kompletní, nebo i v případě okolností vedoucích k předčasnému ukončení.
.
Vás naučí využívat předchozí zkušenosti doporučené postupy "best practice" - tedy nejlepší, osvědčené praxe.
Zkušenosti, které ovlivnili váš projekt v minulosti mohou být pozitivní i negativní. Metodika PRINCE2 se snaží využít jak ty dobré, tak i špatné. PRINCIPY nám shrnují zkušenosti všech, kteří jsou zainteresovaní do projektu. Metodika akceptuje, že ne všechno může být v reálné praxi striktně předepsáno, nebo dokonce aplikováno. 7 Praktik obsahuje:
Business Case
Účelem business casu je stanovit mechanismy, které posoudí, zda je projekt žádoucí, životaschopný a dosažitelný.
Organization
Účelem je definovat a stanovit strukturu odpovědností v projektu.
Quality
Účelem kvality je definovat a implementovat prostředky, kterými bude projekt vytvářet a ověřovat požadované produkty.
Plan
Účelem je usnadnit komunikaci a řízení definováním způsobů dodání produktu.
Risk
Účelem je identifikovat, hodnotit a řídit nejistotou, a ve výsledku tak zlepšovat úspěšnost projektu.
Change
Účelem je identifikovat, hodnotit a řídit potenciální a schválené změny.
Progress
Účelem je stanovit mechanismy pro sledování a porovnávání skutečně dosažených výsledků oproti těm plánovaným a řídit jakékoliv neakceptovatelné odchylky.
.
Úspěšné projektové řízení není jen o roli projektového manažera. Velké i malé projekty mohou mít celou řadu dalších rolí, nebo zainteresovaných stran.
Projektový manažer (Project Manager) je klíčovou rolí i autoritou v rámci projektu, přestože nemá nejvyšší postavení.
Zodpovídá, deleguje a reportuje aktivity i úkoly v takovém rozsahu pravomocí, které získá od Projektového výboru (Project Board).
Projektový dohled (Project Support) je volitelná funkce, která v rámci projektu nemusí nutně být, ale v některých případech je cenným pomocníkem.
Tuto funkci lze delegovat na projektového manažera. Vždy závisí na odbornosti, velikosti a požadavcích projektu.
Projektový dohled (Project Assurance) řeší a garantuje závazky dodavatelů, uživatelů a managementu.
Project Assurance musí být nezávislý na roli Projektového manažera. Proč? Projektový dohled nemůže z podstaty své funkce delegovat aktivity na projektového manažera.
Projektový výbor (Project Board) je odpovědný za exekutivní, nebo programové řízení, které je důležité pro strategický rozhodnutí na úrovni cílů projektů. Komunikuje s projektovým týmem a klientem (stakeholderem) projektu.
Sponzor projektu (Executive) je zodpovědný za projekt v celém životním cyklu. Garantuje, že projekt bude realizován podle schváleného finančního plánu, propojuje požadavky uživatelů, investorů a dodavatelů.
Týmový manažer (Team Manager) garantuje výrobu – dodání produktů v takové kvalitě, harmonogramu a rozpočtu v jakém to požaduje Projektový manažer (kterému se mj. zodpovídá a reportuje).
Hlavní dodavatel (Senior Supplier) zastupuje zainteresované strany zodpovědné za návrh, vývoj a implementaci projektu / produktu. Zopovídá za kvalitu ze strany dodavatelů a za technickou integritu / kompatibilitu projektu.
Čím je projekt komplexnější, tím více může být Senior Suppliers v rámci jednoho projektu. Vzhledem ke specializacím, požadovaným odborným znalostem s ohledem na rozmanitost dodavatelů..
Hlavní uživatel (Senior User) je zodpovědný za specifikaci uživatelských požadavků v rámci realizovaného projektu. Kontroluje zda finální řešení splňuje uživatelské nároky a požadavky odpovídají zadání z pohledu kvality, funkcionalit a uživatelské přístupnosti.
Větší a komplexnější projekty mohou mít v roli Senior Usera i více manažerů. Hlavní uživatel i po ukončení projektu dál zastupuje požadavky na úrovni, programového či uživatelského rozhraní.
Změnová komise (Change Autority). Projektový výbor může delegovat pravomoce potřebné pro změnové plány, žádosti o změnu a další vyjímky na samostatnou skupinu, nebo jednotlivce, kterým je Change Autority.
Projektový manažer může převzít některé pravomoce a kompetence od Změnové komise, což může usnadnit realizaci projektu (např. například Work Packages).
Office of Government Commerce do 2014
Zakladatel metodiky, původní držitel certifikačního schema. Za jejím vznikem v roce 1996 stojí reformní rozvojová skupina veřejné správy Velké Británie: Cabinet Office, resp. její podřízená organizace Office of Government Commerce ve spolupráci s organizací APMG - International, která byla jedním z Examination Institutů pro org. Axelos. Licenční práva a duševní vlastnictví byla v kompetenci OGC celých 18 let. Od roku 2014 je držitelem výhradních práv nově vzniklá skupina AXELOS.
Axelos intenzivně rozvíjel metodiku PRINCE2 do 2021
Organizace vytvořená v trojkoalici společně Cabinet Office jménem Her Majesty's Government Velké Británie a také spol. Capita plc – největší společnosti na úrovni státní správy, místní samosprávy a soukromého sektoru. Využití metodiky zůstává od počátku bezplatné, PRINCE2 může volně využívat kdokoliv. Axelos chce pracovat na pravidelné aktualizaci, aby metodika stále odpovídala aktuálním manažerským nárokům na řízení projektů.
Nyní je vlastníkem metodiky a dodavatelem zkoušek společnost PeopleCert
V roce 2021 společnost PeopleCert koupila Axelos a stala se tak výhradním vlastníkem a dodavatelem zkoušek PRINCE2. Akvizice Axelosu staví PeopleCert do pozice globálního lídra v metodologii osvědčených postupů, které jsou široce přijímány soukromým, veřejným a dobrovolným sektorem ve více než 200 zemích.
Je tu update nejpopulárnější metodiky pro řízení projektů: PRINCE2 7th edition. Znamená to, že staré certifikáty již neplatí?
PeopleCert koupil Axelos a chystá výrazné zdražení od 1.2.2022. Ke zkouškám přidává povinné e-Booky. Zcela ruší papírové testy. Online zkoušky budou výrazně dražší a nově si připlatíte i za cvičné...
Chcete získat dárek k narozeninám?