Mezinárodní sankce v roce 2025

Sankční politika se v posledních letech stala jedním z nejdůležitějších nástrojů geopolitického vyjednávání a tlaku. Její význam v roce 2025 zřejmě jen poroste.

Vzhledem k pokračujícím mezinárodním konfliktům a polarizaci světových velmocí pozorujeme snahu západního světa omezit ekonomické schopnosti nepřátelských režimů. Právě proto lze očekávat další zpřísnění kontrol a zavedení nových omezení i v oblasti mezinárodního obchodu a finančních toků. Finanční instituce i další společnosti tak budou čelit stále složitějším požadavkům na dodržování sankčních režimů a musí se připravit na přísnější vymáhání pravidel.

Na co by se měly společnosti v roce 2025 připravit?

Budeme svědky pokračování sankcí vůči Rusku a Íránu, přísnější regulace vůči zemím sousedícím s těmito státy a zpřísnění obchodní regulace (nejspíš to prozatím nebudou sankce, ale právě regulace) vůči Číně. Pro firmy působící v mezinárodním obchodě a finančním sektoru to bude znamenat nutnost vypořádat se s komplexnějšími požadavky, automatizaci kontrolních procesů a také pravděpodobně posílení odpovědnosti za dodržování sankčních pravidel. To bude vyžadovat další investice do compliance systémů a přítomnost flexibilnější obchodní strategie, která se dokáže přizpůsobit regulatornímu prostředí.

Pokračování aktuálních sankčních priorit

Navzdory možným obstrukcím ze strany některých evropských států zůstanou sankce proti Rusku pravděpodobně v platnosti po celý rok 2025. Jejich hlavním cílem je snížení příjmů Ruska z mezinárodního obchodu a omezení závislosti evropských zemích na ruských zdrojích. Rizikem je obcházení sankcí, které může přinést zavedení nových kontrolních opatření pro obchod s prostřednickými zeměmi.

Jak je známo, Rusko dost úspěšně obchází podstatnou část sankčních opatření prostřednictvím zemí jako jsou Gruzie, Ázerbájdžán, Kyrgyzstán apod. Jak již bylo zmíněno v médiích, export luxusních automobilů do Ázerbájdžánu se v několika uplynulých letech zvýšil o astronomických 2000 %, což zřejmě souvisí s reexportem těchto vozidel do Ruska. V tomto smyslu bych očekával přísnější opatření vůči zmíněným státům i ze strany Evropské unie.

Komplexnější přístup k Číně

Vztahy mezi USA a Čínou se dále komplikují. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa již oznámila nové tarify na čínské dovozy, včetně klíčových průmyslových odvětví jako jsou polovodiče, elektrická vozidla, solární panely a ocelářské produkty. Tento krok je součástí širší strategie snižování závislosti na čínských dodavatelských řetězcích a ochrany domácího průmyslu.

Nakolik tento vývoj dopadne na evropské firmy? To závisí na míře koordinace mezi USA a EU a na tom, jakým směrem se bude ubírat čínská politika vůči pokračujícím mezinárodním konfliktům, zejména tomu na Ukrajině. Každopádně lze očekávat uplatnění komplexnějšího přístupu k Číně než v minulosti, což bude vyžadovat přísnější sledování obchodních transakcí s čínskými společnostmi nebo s těmi, kteří mají čínské firmy ve svém dodavatelském řetezci.

Zesílené vymáhání sankcí

V roce 2025 očekávám celoevropský trend zesílené kontroly dodržování sankčních režimů. Sankce, jejich dodržování není kontrolováno, jsou bezzubé. Regulátoři tak pravděpodobně budou častěji kontrolovat společnosti působícím v oblastech s vysokým rizikem porušení sankčních opatření a budou uplatňovat podstatně vyšší pokuty.

V tomto směru pomůže efektivnější spolupráce mezi různými jurisdikcemi, kterou by měla zajistit zejména nově vytvořená unijní instituce AMLAAnti-Money Laundering Authority, evropská agentura zaměřená na posílení dohledu nad dodržováním pravidel proti praní špinavých peněz a financování terorismu v rámci EU. Díky mezinárodní koordinaci se bude uplatňovat jednotnější přístup k vymáhání sankcí. To znamená, že společnosti by měly být obzvláště obezřetné, zejména pokud mají globální aktivity.

Na co se připravit z pohledu compliance?

Složitější sankční režimy a exportní kontrola zvyšují zátěž na firmy i v oblasti compliance. Co to znamená v praxi? V první řadě zvýšené investice do compliance útvarů, pro některé společnosti jejich samotné zřízení. Firmy by se určitě měly připravit zejména na následující oblasti:

  • Proaktivní hodnocení rizik: Společnosti působící ve finančním sektoru a v mezinárodním obchodě budou muset aktivně identifikovat a hodnotit rizika spojená se sankčními režimy. Nestačí pouze reagovat na měnící se sankční legislativu, což už nyní je naprostou nutností, ale bude nutné budovat a průběžně upravovat obchodní strategie s ohledem na globální sankční trendy.

  • Investice do systémů a odborníků: Společnosti budou muset více investovat do automatizovaných systémů pro kontrolu sankčních opatření, a to pravděpodobně i ty, které nejsou povinnými osobami ve smyslu AML zákona. Takovéto systémy se stávají nezbytností pro jakoukoli firmu alespoň částečně zapojenou do mezinárodního obchodu. V tomto kontextu samozřejmě roste i poptávka po odbornících na sankční compliance a kontrolu dodavatelského řetězce.

Článek je publikován taktéž na domén GDPR.cz

Chcete získat dárek k narozeninám?