P2B nařízení: Nejčastější porušení a udělené pokuty

Jaké povinnosti stanovené nařízením o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb (P2B nařízení) jsou nejčastěji porušovány? A jaké za to v ČR padají pokuty?

Co upravuje P2B nařízení

Nařízení Evropské komise o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb (P2B nařízení) je účinné a závazné od 12. července 2020.

Vztahuje se na online vyhledávače a poskytovatele online zprostředkovatelských služeb. Těmi jsou online platformy umožňující obchodníkům nabízet přes ně své produkty a služby spotřebitelům, a tím jim usnadnit uzavření smluv se spotřebiteli. Jde např. o Booking.com, Airbnb, Amazon, Slevomat.cz, Heureka.cz, Foodora, Wolt nebo Zalando.

Cílem P2B nařízení je přispět k tomu, aby fungování vyhledávačů a platforem bylo spravedlivější a transparentnější ve vztahu k jejich podnikatelským uživatelům, například e-shopům, provozovatelům ubytovacích služeb atd.

Kdo kontroluje dodržování P2B nařízení?

Dozor nad dodržováním P2B nařízení v České republice vykonává Český telekomunikační úřad (ČTÚ), konkrétně jeho odbor pro Jihomoravskou oblast. ČTÚ tuto agendu převzal v březnu 2023 na základě novely zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, která upravila jeho pravomoci v této oblasti.

K lednu 2025 ČTÚ vydal 12 rozhodnutí o porušení P2B nařízení (dostupné jsou na webu ČTÚ pod těmito odkazy: 1, 23). Ve všech případech šlo o online platformy zprostředkující služby, které nesplnily své povinnosti dle tohoto nařízení.

Za co padají pokuty?

Dle dosud vydaných rozhodnutí online platformy nejčastěji porušují následující povinnosti:

  • Srozumitelnost a snadná dostupnost podmínek

    Podmínky musí být srozumitelné a snadno dostupné ve všech fázích obchodního vztahu obchodníka s platformou. Podmínky musí dále stanovit důvody pro pozastavení, omezení nebo ukončení online zprostředkovatelských služeb obchodníkovi nebo obchodníkem, musí obsahovat informace o dodatečných distribučních kanálech a účincích podmínek na práva duševního vlastnictví obchodníků. Online platforma nemůže podmínky měnit bez předchozího upozornění a musí dát obchodníkům možnost vztah s platformou v případě změny podmínek bez dalšího ukončit.

  • Odůvodnění změn a omezení

    Pokud platforma změní podmínky, pozastaví účet nebo omezí viditelnost nabídky, musí to obchodníkovi až na výjimky transparentně vysvětlit.

  • Stanovení pravidel pro řazení výsledků

    Platforma musí uvádět, jak jí používané algoritmy řadí produkty nebo služby ve vyhledávání. Zároveň musí jasně informovat, zda a jak mohou obchodníci pořadí svých nabídek ovlivnit přímou nebo nepřímou úplatou.

  • Zajištění přístupu k údajům

    V podmínkách platformy musí být uvedeno, jaký přístup mají obchodníci k osobním a dalším údajům od koncových zákazníků, zda k nim má přístup i samotná platforma a za jakých podmínek mohou být data sdílena se třetími stranami.

  • Nastavení funkčního systému pro vyřizování stížnosti

    Obchodníci musí mít možnost se proti rozhodnutím platformy, která ovlivňují jejich podnikání, bránit.

    Platformy, které nejsou malými podniky dle doporučení Komise 2003/361/ES (tj. mají 50 a více zaměstnanců nebo obrat či bilanční sumu roční rozvahy ve výši aspoň 10 milionů EUR), jsou povinny také zavést interní systém pro vyřizování stížností, musí k němu veřejnosti zajistit snadný přístup, aspoň jednou ročně ověřit jeho funkčnost a systém aktualizovat v případě významné změny fungování platformy či dalších závažných okolností.

  • Určení mediátorů

    Větší platformy musí v podmínkách rovněž určit aspoň dva mediátory, kteří budou platformě a obchodníkovi pomáhat s mimosoudním řešením jejich sporů.

Pokuty za porušení P2B nařízení

ČTÚ může internetovým vyhledávačům i poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb uložit pokutu až 10 milionů Kč. Kromě finanční sankce může také nařídit zveřejnění rozhodnutí o přestupku.

ČTÚ zatím ukládá mírnější sankce, jejichž cílem je především odradit subjekty od dalšího porušování povinností.

Dosud nejvyšší pokuty se pohybovaly v rozmezí 100 000 Kč až 150 000 Kč. ČTÚ uložil tyto pokuty online platformám, které využívaly stovky až tisíce obchodníků, měsíčně je navštěvovaly stovky tisíc uživatelů a měly roční obraty ve vyšších desítkách milionů až miliardách korun. Tyto platformy se zároveň dopustily více porušení najednou. Pomohlo jim to, že šlo o jejich první přestupek v této oblasti a nedostatky následně napravily.

V ostatních, méně závažných případech, ČTÚ ukládal pokuty do 40.000 Kč.

Na co si dát v praxi pozor?

Vzhledem k dosavadní praxi ČTÚ je pravděpodobné, že kontroly a vymáhání povinností stanovených v P2B nařízení budou i nadále probíhat. Lze rovněž očekávat, že s delším časem od účinnosti P2B nařízení může ČTÚ přikročit i k vyšším pokutám.

Pokud se na vaši platformu vztahuje P2B nařízení, ujistěte se, že máte správně nastavené obchodní podmínky, zavedli jste systém pro řešení stížností a dodržujete všechny ostatní povinnosti vyplývající z nařízení.

Pokud by u vás ČTÚ zahájil kontrolu, snažte se s ním spolupracovat a případné zjištěné nedostatky co nejrychleji napravit. Vaše ochota spolupracovat a napravit chyby může přispět k případnému snížení pokut.

Článek je publikován také na doméně GDPR.cz

Chcete získat dárek k narozeninám?