Před mikrofonem: Automatizace, data a AI v pojišťovnictví
- Datum: 17.10.2024
- Autor: František Nonnemann
Jiří Vataha, předseda správní rady Czech Insurance asociace, o využití technologií a umělé inteligenci v pojišťovnictví a o největší české oborové konferenci - Insurance Forum 2024.
Pojem insurtech, technologie pro modernizaci a automatizaci pojišťovacích produktů a procesů, není v České republice tolik známý. Ve veřejném prostoru je rozšířenější pojem fintech, případně další -techy. Stál jsi u zrodu České Insurtech Asociace, co vás před dvěma lety k jejímu založení vedlo?
Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Tu myšlenku založení asociace jsem měl v hlavě dlouho. Pojišťovnictví bylo tehdy hodně založené na „paper by default“ přístupu. Mnoho procesů bylo v papírové podobě, ať šlo o distribuci, správu smluv nebo vedení likvidačních spisů. Začaly se ale objevovat jak startupy, které měly za cíl toto v určitém slova smyslu změnit, tak i samotné pojišťovny přicházely s vlastním řešením a digitalizací. Začaly vznikat online sjednavače, aplikace na správu smluv, nebo AI řešení pro kalkulaci škod. Vlastně začal vznikat celý insurtech trh. Nebyla ale žádná platforma, nebo chcete-li sjednocující prvek, který by nějakým způsobem umožnil sdílet a řešit problémy a případně jen propojovat zapojené subjekty mezi sebou.
Jaké členy dnes ČIA sdružuje? Pojišťovny, které se snaží modernizovat své procesy, ryzí insurtech start-upy, technologické firmy?
Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Mezi členy máme všechny zmíněné. Ten potenciál je však samozřejmě daleko větší. Digitalizace pojišťovnictví se totiž netýká jen pojišťoven nebo zprostředkovatelů, ale mnoha dalších subjektů v tomto segmentu, například samostatní likvidátoři pojistných událostí, technologické firmy, technologické HUBy a inkubátory, ale v širším slova smyslu i výzkumné a vzdělávací instituce.
Jak vůbec k moderním technologiím přistupují velké, tradiční pojišťovny? Jsou mezi těmi, které působí v České republice, některé, které vysloveně aktivně hledají možnost, jak svoje produkty a procesy digitalizovat? Nebo jednají spíše reaktivně či dle pokynů mateřské společnosti?
Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Z informací, co máme, jednají rozhodně aktivně. Většina pojišťoven jde novým technologickým trendům naproti a implementuje digitální řešení do svých procesů i v rámci služeb klientům.
Kde v oblasti pojišťovnictví vidíš největší příležitost k digitalizaci a využití technologií, ať už z pohledu klienta, nebo pojišťovny jako takové?
Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Obecně si myslím, že zejména v komunikaci, například v sektorovém i mezisektorovém sdílení informací a dat o klientech. Například dotaz na existenci pojistné smlouvy pro potřeby naplnění zákonné povinnosti zjišťování právních vztahů klienta týkajících se dalších produktů finančního trhu. Ne vždy si klient tyto věci pamatuje, nebo na první dobrou vzpomene, a poradce by tyto informace měl automaticky v nějaké centralizované platformě.
V mezisektorové komunikaci je těch způsobů využití opravdu mnoho, například dotazy ze strany exekutora na existenci pojištění dlužníka s rezervotvornou složkou. Exekutor nemusí obepisovat každou pojišťovnu nestandardizovaným způsobem zvlášť, např. datovkou nebo e-mailem, ale okamžitě může dostat informaci, u které konkrétní pojišťovny má dlužník pojištění s rezervotvornou složkou, případně i v jaké výši.
A co umělá inteligence, jak je, nebo by mohla být, v pojišťovnictví efektivně využívána?
Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Umělá inteligence, jako už dnes snad ve všech oborech, je hojně využívána i v pojišťovnictví. Je to zejména v podobě voicebotů a chatbotů, ale s umělou inteligencí se setkáme i v pojistné matematice a cenotvorby v podobě big data processing. Umělou inteligenci pojišťovny nasazují i v oblasti likvidaci škod, kdy například na základě fotografie poškozeného vozidla je umělá inteligence schopna nacenit položku po položce, která je potřeba opravit nebo vyměnit, a celou škodu tak vyčíslit.
Co s Českou Insurtech Asociací plánujete v horizontu 3-5 let?
Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Vím, že ČIA již dnes má na trhu silné postavení a její aktivity jsou potřeba. V tom budeme určitě dál pokračovat a postavení na trhu dále posilovat. Věřím, že se budeme věnovat tématům Open Insurance - sdílení a zpřístupňování dat, budeme dále propojovat subjekty na trhu a rozšiřovat členskou základnu, která směr a fungování asociace formuje.
ČIA se podílí na organizaci konference Insurance Forum 2024. Letos se 7. listopadu bude konat druhý ročník. Co vás vedlo k této aktivitě, chyběla či chybí zde platforma pro sdílení názorů a zkušeností z pojišťovnictví se zapojením všech relevantních hráčů (pojišťoven, regulátora, zprostředkovatelů)?
Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Přesně tak! Na trhu jsou konference, které se tématu finančních služeb věnují, ale pojišťovnictví v těchto programech zabírá jen mizivou část. Proto jsme začali spolupracovat se společností ABF, a.s., která v prostorách PVA Expo Praha pořádá Insurance Forum, abychom věnovali celý program právě pojišťovnictví. Dosud neexistovala podobná platforma, která by umožnila diskuzi a setkání zástupců všech oblastí, ať jde o regulatorní, kontrolní a dohledové orgány, pojišťovny, zprostředkovatele, likvidátory, technologické firmy a inovátory a otevřeně řešila ta nejaktuálnější témata.
Pokračování rozhovoru naleznete na GDPR.cz.