Před mikrofonem: Rychlé a spolehlivé právní rešerše díky umělé inteligenci
- Datum: 25.02.2025
- Autor: František Nonnemann
Ondřej Hlaváč, spoluzakladatel legal start-upu Advomate, o využití umělé inteligence v právu, plánech na expanzi i o tom, kdy AI nahradí právníky.
Ondřeji, jste zakladatelem AI nástroje pro přípravu právních rešerší a analýz, Advomate. Co bylo nejsilnějším impulsem využít umělou inteligenci pro tuto práci? Sám jste připravoval právní rešerše a už vás to nebavilo, nebo jste nebyl spokojen s poměrem cena-výkon podkladů, které jste dostával od advokátních kanceláří?
Ondřej Hlaváč (Advomate): První impuls nám dali sami právníci, advokáti i firmy, kterých jsme se ptali. Ostatně tak vznikla celá myšlenka Advomate. Zajímalo nás, jaké činnosti v právu jsou nejvíce rutinní, a právní rešerše byla jednou z těch nejčastěji zmiňovaných. Zároveň jsme vnímali, že manuální rešerše jsou časově i finančně nákladný proces. Většinou vycházejí z desítek, v ojedinělých případech stovek zdrojů, které ale někdo musí ručně pročíst a zpracovat. To s sebou přináší nejen vysoké náklady, ale i riziko lidské chyby. Naším cílem bylo tento proces zefektivnit a zpřístupnit rychlé a přesné rešerše širšímu okruhu uživatelů.
Advomate zpracuje rešerši na jakoukoliv právní otázku. Máte statistiku, do kterých oblastí práva otázky nejčastěji směřují? A čím to podle vás je?
Ondřej Hlaváč (Advomate): Nejčastěji se samozřejmě jedná o obecné právo, zejména občanský zákoník. Firmy ale často zajímá evropské právo, otázky spojené s bezpečností dat, compliance a například i GDPR. Jednou z nejzajímavějších skupin uživatelů jsou realitní makléři a lidé pohybující se v realitách. Ti řeší otázky spojené s nájmem, prodejem nemovitostí, spoluprací se subdodavateli a mnoho dalšího. Právě v těchto segmentech vidíme velký přínos Advomate, protože dokáže rychle poskytnout relevantní právní podklady, a ušetřit tak spoustu času při dohledávání informací.
Dá se říci, pro koho je Advomate nejvhodnějším pomocníkem? Pro advokáty, interní právníky, soudce, nebo naopak pro neprávní profese, když potřebují základní orientaci v právním problému?
Ondřej Hlaváč (Advomate): To je poměrně složitá otázka. Zatím cílíme hlavně na skupinu, která s právem aktivně pracuje – tedy advokáty, interní právníky nebo třeba compliance specialisty. Stále je potřeba rozumět výstupu, který nástroj generuje, a v případě potřeby jej kriticky vyhodnotit. Advomate ještě není perfektní klon právníka, který by se nikdy nespletl, takže je důležité zapojit vlastní úsudek. U jednodušších právních dotazů ale vidíme obrovský potenciál zpřístupnit právo širší veřejnosti, protože to dnes bohužel stále neplatí. Je to vlastně velký paradox: Zákony se týkají nás všech, ale plně jim rozumí jen hrstka zasvěcených.
V blízké budoucnosti nás čekají velmi zajímavé změny, které uživatelům umožní dělat rešerše výrazně snadněji. Třeba i práce se smlouvami by mohla být díky AI rychlejší a levnější, a to jak pro profesionály, tak pro běžné uživatele.
Můžete stručně popsat, jak Advomate pracuje? S jakými zdroji pracuje a které třeba hodláte v nejbližší době zapojit?
Ondřej Hlaváč (Advomate): Vlastně tak trochu „klonujeme“ právníky. Jako u každé automatizace se snažíme jít krok po kroku stejně, jako by to dělal člověk – jen automaticky, rychleji a efektivněji. Funguje to tak, že uživatel zadá dotaz, Advomate se doptá na detaily a následně prohledává desítky až stovky zdrojů. Ty nejen čte, ale také mezi nimi vytváří logické vazby, které spojuje s původním dotazem. Finálně pak informace ověřuje a tvoří z nich strukturovanou odpověď. Uživatel má možnost se kdykoliv doptat na podrobnosti a dále s výstupem pracovat. Advomate pracuje s českými právními předpisy, které ověřuje proti eSbírce. Dále využívá veškerou judikaturu Nejvyššího, Nejvyššího správního a Ústavního soudu. V neposlední řadě má schopnost hloubkově prohledávat internet, díky čemuž si dokáže dohledat podpůrné zdroje, které by mu mohly chybět.
Někteří provozovatelé právních informačních systémů dostupných v ČR také pracují na AI nástrojích a mezi zdroje zahrnují i odbornou literaturu, kterou mají k dispozici. Vy ve vašich rešerších s odbornou literaturou nepracujete. Je to něco, co byste chtěli zapojit a co tomu případně brání?
Ondřej Hlaváč (Advomate): Ano, absence odborné literatury je zejména pro advokátní kanceláře velkým oříškem. Zkoušeli jsme různé spolupráce, ale zatím bez výsledku. Dle mých informací dosud žádný právní AI nástroj v ČR nepracuje s odbornou literaturou, což je škoda.
Každopádně jsme uživatelům dali možnost využít funkci „vlastní kontext“, kam mohou nahrát veškeré zdroje, se kterými chtějí pracovat, ať už odbornou literaturu, podklady k případům nebo jiné materiály.
Mimo advokátní kanceláře ale zatím výrazný zájem o odbornou literaturu a komentáře neevidujeme, takže případné doplnění ještě chvíli potrvá. Vždy se snažíme jít cestou, která co nejvíce pomůže našim uživatelům a s každým se navíc snažíme spojit i osobně, aby věděl, že pokud to jen trochu půjde, rádi mu vyjdeme vstříc.
Jaké máte další plány, jak Advomate rozvíjet? Uvažujete i o verzích v dalších jazycích?
Ondřej Hlaváč (Advomate): Chceme, aby se Advomate stal synonymem pro právo. Toho se snažíme dosáhnout technologickým rozvojem, například přidáním modulu pro tvorbu smluv a zavedením agentního přístupu pro rešerše. Dalším logickým krokem je expanze do dalších zemí, jako je Slovensko, Rakousko a Německo. Výhodou je, že architektura řešení je škálovatelná, stačí pouze zapracovat lokální právní řád. To nám umožní poměrně rychle adaptovat Advomate na nové trhy a nabídnout právní rešerše v dalších jazycích.
Od začátku února 2025 postupně nabývá účinnosti AI Act. Na Advomate bude mít zřejmě jen malý dopad, přeci jenom nevyužíváte AI v příliš rizikové oblasti, resp. s potencionálně rizikovými dopady na konkrétní lidi. Ale přeci jen, řešíte AI Act, nebo obecně governance a kontrolu nad AI, kterou ve svém produktu využíváte?
Ondřej Hlaváč (Advomate): Právo je obecně velmi citlivá oblast, a proto děláme maximum pro edukaci uživatelů. I z tohoto důvodu zatím cílíme hlavně na právní specialisty a poučené laiky. Je důležité zachovat si kritické myšlení a chápat kontext právních informací, které Advomate poskytuje. AI Act se nás přímo příliš netýká, protože nepůsobíme v oblasti s vysokým rizikem. Na druhou stranu pomáháme některým našim uživatelům s jeho zapracováním a analýzou. Předpokládám, že v následujících měsících dojde k upřesnění výkladu této regulace, takže její konečná podoba může být ještě jiná, než jak ji dnes vnímáme.
Jak hodnotíte kvalitu výstupů z Advomate?
Ondřej Hlaváč (Advomate): Máme vlastní tým testerů složený ze špičkových koncipientů a právníků, kteří pravidelně hodnotí kvalitu výstupů. Zároveň validujeme přesnost odpovědí pomocí benchmarku – opakovaných testů, například ze zkoušek ČAK, kde Advomate spolehlivě dosahuje 94% úspěšnosti.
Myslíte, že budete někdy moci garantovat správnost výstupu a odstranit disclaimery o tom, že Advomate neposkytuje právní radu a negarantujete úplnou správnost výsledku?
Ondřej Hlaváč (Advomate): Těžko říct, i ten nejlepší právník na světě občas udělá chybu. Advomate samozřejmě nepovažujeme za dokonalého právníka, ale v roce 2025 máme cíl se co nejvíce přiblížit 100% přesnosti a zároveň pokrýt co nejširší spektrum právních případů. To znamená zdokonalit systém v kombinování hlubokých rozborů právních materiálů s velkým množstvím relevantních zdrojů. I když věříme, že AI může výrazně pomoci právníkům i veřejnosti, vždy bude důležité zachovat kritický přístup a v případě složitějších případů konzultovat odborníka.
Jaká je podle vás budoucnost AI v právu v horizontu 5-10 let? Nebo obráceně, jaká je perspektiva a budoucnost různých právních profesí (advokát, soudce, interní právník) v kontextu stále se zlepšující AI? Budeme právníky za 10 let ještě vůbec potřebovat?
Ondřej Hlaváč (Advomate): Nedokázal bych s jistotou odhadnout, co bude za šest měsíců, natož za 5–10 let. Jsme v období, kdy se prakticky každý týden objeví nějaký zásadní průlom v oblasti umělé inteligence. Myslím si ale, že v horizontu dekády už nebude potřeba manuálně vykonávat repetitivní právní činnosti jako jsou rešerše, kontrola smluv nebo základní právní analýzy. Tyto úkoly zvládne AI s vysokou efektivitou a přesností. Nevěřím však, že zmizí potřeba lidské tváře v právním oboru. Podobně jako v realitách, medicíně nebo financích lidé chtějí mít skutečného člověka, se kterým mohou jednat a kterému mohou důveřovat. Právníci, advokáti a soudci nebudou umělou inteligencí nahrazeni, ale posíleni. Práci budou dělat efektivněji, rychleji a s daleko větším přesahem, ve kterém se budou moci aktivně zlepšovat.