Přístupnost výrobků a služeb
- Datum: 15.01.2025
- Autor: Kristýna Gembalová
Jaké požadavky na přístupnost budou muset od června 2025 splňovat vymezené výrobky a služby? Jaké hrozí sankce za nedodržení nových pravidel?
Od 28. června 2025 bude účinný zákon č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb. Tento zákon do českého práva implementuje směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb.
Co je cílem nové regulace?
Zákon o požadavcích na přístupnost má zajistit, aby vybrané výrobky a služby byly dostupnější pro osoby se zdravotním postižením. Z těchto změn můžou těžit i další skupiny, například senioři nebo lidé s dočasnými omezeními.
Na které výrobky a služby se zákon vztahuje a jaké konkrétní požadavky zavádí?
Na které výrobky a služby se nový zákon vztahuje
Požadavky stanovené zákonem se budou vztahovat především na následující výrobky a služby ze světa technologií:
Výrobky:
osobní počítače, notebooky, smartphony, tablety a další hardwarové počítačové systémy pro spotřebitele, vč. operačního systému,
automatické pokladny, parkovací automaty a další samoobslužné platební terminály,
bankomaty, automaty na jízdenky, automatické terminály na odbavení na letišti, informační kiosky a další samoobslužné terminály, které se mají používat při poskytování služeb regulovaných zákonem,
routery, modemy a další tzv. koncová zařízení s interaktivním výpočetním potenciálem, která mají být použita pro služby elektronických komunikací,
set-top boxy a další koncová zařízení s interaktivním výpočetním potenciálem, která mají být použita k přístupu k audiovizuálním mediálním službám,
čtečky elektronických knih.
Služby:
služby poskytování internetu, mobilní služby a další služby elektronických komunikací,
služby, které umožňují přístup k audiovizuálnímu obsahu, jako jsou televizní vysílání, streamovací platformy (např. Netflix, HBO Max), Smart TV, elektronický programový průvodce, IPTV služby (např. O2 TV, Vodafone TV), videotéky (např. iVysílání České televize), přístupové portály k placeným televizním službám (např. Skylink Live TV), včetně titulků, audiopopisu nebo tlumočení do znakového jazyka,
finanční služby, např. poskytování spotřebitelského úvěru, platebních či investičních služeb,
služby elektronického obchodování na dálku na individuální žádost spotřebitele, tedy e-shopy, online tržiště, služby zprostředkování prodeje nebo poskytování služeb,
obchodní leteckou dopravu, mezinárodní a vnitrostátní linkovou dopravu, železniční a vodní dopravu (s výjimkou městské nebo regionální dopravy), pokud jde o internetové stránky, služby poskytované na mobilních zařízeních včetně mobilních aplikací, elektronické přepravní doklady a služby elektronického systému pro jejich výdej, poskytování informací o dopravních službách včetně cestovních informací v reálném čase nebo samoobslužné terminály (např. pro nákup jízdenek, čtení jízdních řádů),
služby městské a regionální dopravy, pokud jde o provoz samoobslužných terminálů (např. pro nákup jízdenek).
Požadavky na přístupnost výrobků
Regulované výrobky musí mít vlastnosti, prvky a funkce, které osobám se zdravotním postižením umožní k výrobkům přistupovat, vnímat je a ovládat. Výrobci musí zajistit, aby výrobek byl přístupný prostřednictvím více než jednoho smyslu. Výrobek tak musí nabízet možnost alternativy k:
vizuálním prvkům (např. ovládání hlasem nebo dotykem),
sluchovým prvkům (např. vibrace, vizuální upozornění blikající obrazovkou),
mluveným prvkům (ovládání textem, dotykem),
hmatovým prvkům (např. hlasové povely).
Výrobci musí nabízet i možnosti variabilního nastavení vizuálních prvků (jasu, kontrastu, zvětšení textu apod.), nastavení barev a nastavení zvuku (ovládání hlasitosti a rychlosti zvuku, alternativy ke zvukovým signálům) a poskytnout alternativu k biometrické identifikaci, jakou může být snímání otisků prstů nebo obličeje.
K výrobku musí být přiložen návod k použití, bezpečnostní informace a informace o výrobci a dovozci. To vše v češtině, formulováno srozumitelně a zachyceno tak, aby informace byly opět dostupné prostřednictvím více než jednoho smyslu. Je tak možná např. kombinace textu a zvukové nahrávky dostupné prostřednictvím QR kódu.
K výrobku musí být dále vyhotovena technická dokumentace, prohlášení o shodě výrobku se zákonnými požadavky na přístupnost a výrobek musí být opatřen označením CE.
Zákonné požadavky na přístupnost mají dopad na výrobce, dovozce i distributory výrobků. Pokud kterýkoliv ze subjektů zjistí, že výrobek po dodání na trh uvedené požadavky nesplňuje, má povinnost o tom informovat Českou obchodní inspekci jakožto dozorový orgán a přijmout nápravná opatření, případně výrobek stáhnout z trhu.
Požadavky na přístupnost služeb
Poskytovatelé služeb musí po celou dobu jejího poskytování zajistit, aby služba byla i pro uživatele se zdravotním postižením vnímatelná, ovladatelná, srozumitelná a stabilní.
V této souvislosti musí poskytovatelé služeb uživatelům poskytovat jasné a snadno dostupné informace o fungování služby, ideálně v samostatné sekci webu nebo aplikace či v označené části obchodních podmínek. Tyto informace musí být přístupné více než jedním smyslem – nestačí jen textový popis. Například webová stránka nebo aplikace by měla být ovladatelná klávesnicí, kompatibilní se čtečkami obrazovky, umožňovat zvětšení textu a poskytovat obsah ve formátu vhodném pro Braillovo písmo nebo jiné asistivní technologie (např. HTML).
Zákon klade specifické požadavky i na některé typy služeb. Televizní stanice a streamovací platformy například musí zajistit přístupnost prostřednictvím titulků, audiopopisu nebo tlumočení do českého znakového jazyka. Online tržiště zase musí zákazníkům poskytovat informace o přístupnosti výrobků a služeb, které obchodníci nabízejí a které jim poskytnou (kupříkladu v uživatelské sekci pro doplnění informací o výrobku).
Dohled nad dodržováním těchto povinností má především Česká obchodní inspekce. V některých případech dohled vykonávají jiné orgány. Český telekomunikační úřad dohlíží na služby elektronických komunikací, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání na televizní stanice a streamovací platformy, Ministerstvo dopravy na mezinárodní linkovou dopravu a krajské úřady na vnitrostátní linkovou dopravu.
Které výrobky a služby do působnosti zákona nespadají naleznete v plném znění článku na doméně GDPR.cz.
Jaké hrozí sankce?
Pokud dozorový orgán zjistí, že regulovaný výrobek nebo služba nesplňují zákonné požadavky na přístupnost, může výrobci, dovozci, distributorovi nebo i poskytovateli služby nařídit uvést výrobek nebo službu do souladu se zákonem. V případě nesplnění povinnosti pak může dozorový orgán nařídit i stažení výrobku z trhu, případně zakázat jeho dodávání na trh.
Dozorové orgány mohou za porušení zákonných povinností rovněž udělit pokuty, jejichž výše závisí na typu a závažnosti přestupku. Nejzávažnější přestupky, jako je uvedení výrobku na trh bez splnění požadavků na přístupnost nebo neprovedení nápravných opatření, mohou být sankcionovány pokutou až do výše 10 milionů Kč.
Dozorové orgány budou dále na svých webových stránkách zveřejňovat seznamy výrobků a služeb, které nesplňují zákonné požadavky na přístupnost.
Od kdy je třeba nové povinnosti plnit
Zákon bude účinný a závazný od 28. června 2025. Ne všechny regulované výrobky a služby ale musí od tohoto data zákonné požadavky splňovat. Zákonem stanovené povinnosti se budou týkat výrobků uvedených (tj. poprvé dodaných) na trh po 28. červnu 2025 a služeb poskytovaných po 28. červnu 2025.
Zákon z tohoto pravidla stanoví ještě několik výjimek. Například poskytovatelé služeb mohou poskytovat služby, které nesplňují zákonné požadavky, na základě smlouvy uzavřené před 28. červnem 2025 až do 28. června 2030. Nesmí ale dojít ke změně podoby služby.
Poskytovatelé služeb mohou také až do 28. června 2030 poskytovat služby s použitím výrobků, které nesplňují požadavky na přístupnost, pokud byly výrobky uvedeny na trh nejpozději do 28. června 2025 a doposud je k poskytování služeb používali v souladu s ostatními právními předpisy.
Pokud povinný subjekt využije některou ze zákonných výjimek, musí být schopen tuto skutečnost vždy prokázat. Je tedy na místě uchovávat důkladné záznamy, například o uzavírání smluv nebo o změnách služeb, kterými uplatnění výjimky ze zákona odůvodní.