ITIL se zaměřuje na sladění IT a byznysu, resp. podporuje plnění strategických a obchodních cílů organizace. Co si pod tím představit? Jde o sadu best practice (příkladů ověřených praxí), které pomáhají v každodení agendě projektového manažera.
Využití best practice ITIL je bezplatné. Potřebné znalosti obsahují ITIL knihy, nebo jej získáte prostřednictvím ITIL školení u akreditované školící organizace se statusem ATO (Accredited Training Organisation) včetně ITIL certifikace. ITIL framework dnes standardně podporují software nástroje, ale i cloudové služby.
ITIL vznikl v 80 letech a byl původně vytvořen vládou Velké Británie. Nyní je vlastníkem metodiky Axelos. Aktuální verze je ITIL 4 (oficiální release je únor 2019) a jde o update předchozí verze ITIL v3, resp. ITIL 2011. Ve stejném datu je oficiálně spuštěn základní kurz s tříletou platností certifikace.
Manažerům ukazuje správný přístup k jedné z nejdůležitějších domén úspěšné organizace: poskytování IT služeb pro podporu, automatizaci a vyšší efektivitu fungování. Je přitom jedno jak jste velká společnost. Nehraje roli ani to, zda řídíte firmu, řešíte IT ve státní organizaci, nebo zodpovídáte za IT projekt. Mimochodem ucelený seznam přínosů naleznete v sekci ITIL benefity.
ITIL4 je agilní metodika a mnohem více se zaměřuje na uživetele, než na procesy. Podporuje moderní přístupy a technologie. V době digitální transformace přináší vyšší efektivitu a ukazuje jak se vypořádat se stále náročnějšími požadakvy uživatelů. V konečném důsledku tyto best practice posilují konkurenceschopnost.
Holistický přístup ITIL v4 podporuje celkově nejenom IT Service Management, ale také další dominantní prvky řízení IT, které jsou potřebné pro integraci a optimalizaci IT. Navíc využívá ty nejlepší prvky z DevOps, Lean IT a Cloud Computingu.
Nový servise model ITIL 4 je postaven na tzv. Service Value Chain, prostřednictvím kterého IT služby dodáváme s využitím moderních metodi a přístupů, jako je Agile, Lean a DevOps.
Agilní prvky metodiky ITIL 4 (např. colaborativní přístup, feedback loops atd) se využívají u všech 9 principů, které jsou adoptovány s původní verzí ITIL Practitioner, kde k původním 7 principům jsou přidány další 2.
Novinkou v ITIL 4 je koncept vývoje a řízení IT služeb, kde se již upustilo od struktury 5 fází životního cyklu na kterých je postaven ITIL v3, viz.:
Governance je sestava best management practice pokynů, které pomáhají organizaci s řízením a reportingem. Díky governance budete mít IT pod kontrolou a v souladu se strategií organizace.
ITIL practices obsahuje sestava šablon, souborů a postupů. Jsou určené k návrhu, vývoji, implementaci a optimalizaci IT, nebo plnění vašich cílů. Jednoduše tak můžete aktivity obsažené v service value chain nastavit podle best practice.
ITIL Guiding principles jsou zásady a doporučení, které vám pomohou odřídit strategie, kompetence, procesy a změny konzistentně, efektivně a kvalitně.
Continual improvement, tedy neustálé zlepšování je nedílnou součástí ITIL frameworku. Díky tomu zajistíte efektivitu všech opakujících se činností na všech úrovních organizace. CSI vám pomůže splnit očekávání zainteresovaných stran.
Připraveni na trochu jarní očisty? V TAYLLORCOX jsme pro vás připravili jarní slevy na kurzy ITIL 4 Foundation. Bestseller (nejen) pro IT manažery. Jaké jsou tedy aktuální ceny a slevy na ITIL 4?
Nová generace standardu ISO 20000-1:2018 je ještě více zaměřená na řízení a zabezpečení kvality Service Managementu
Nejrychlejší cesta, jak přepnout ze staré verze ITIL v3 na ITIL version 4 Foundation: Fast Track od TAYLLORCOX.
ITIL® Intro za 1/2 dne přesvědčilo většinu manažerů o přínosech nejpopulárnější metodiky IT Service Managementu
Máme za sebou zbrusu nový kurz ITIL 4 Foundation, je u dotupný i vám a zde je první velká recenze trenérů na inovovaný ITSM framework
Jako certifikovaní partneři AXELOS a členové týmu, který spolupracuje na vývoji nové verze ITIL se s Vámi chceme podělit o chystané novinky. Axelos na konci roku 2017 oznámil významné změny v...
Co je to ITIL Service Strategy? Jak zvyšuje efektivitu uživatelů a vytváří spokojenost s IT? Jak pomáhá plnit strategické a byznys cíle organizace? Podívejte se, proč je tak populární u absolventů...
Jak zvládnout ITIL Foundation certifikaci na první pokus? 5 nejžhavějších tipů, které vám pomohou eliminovat problémy u certifikační zkoušky.
Chcete získat dárek k narozeninám?