Co přináší novela zákona o distribuci pojištění a zajištění

Dne 9. prosince 2024 prezident podepsal novelu zákona o distribuci pojištění a zajištění, která zásadně ovlivní fungování pojistného trhu a e-commerce. Na koho dopadne a jaké změny přináší?

Nová pravidla pro distribuci pojištění online

Hlavním důvodem úprav zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, byl rozsudek Soudního dvora EU (SDEU) sp. zn. C-633/20-TC ve věci Medical Air Ambulance Agency ze září 2022. Soud se zaměřil na výklad některých klíčových pojmů pro distribuci pojištění.  

Předmětem rozsudku je obsah pojmů „zprostředkovaní pojištění“, „zprostředkovatel pojištění“, resp. „distributor pojištění“. SDEU výslovně uvedl, že činnost pojistníka, který svým zákazníkům nabízí, aby se dobrovolně, za odměnu, kterou od nich obdrží, účastnili jím sjednaného skupinového pojištění, spadá do definice „zprostředkovatel pojištění“, resp. „distribuce pojištění“. Jinými slovy, jedná se o zprostředkování pojištění

V České republice je pro tento model používaný pojem flotily. Je to obchodní model, kdy pojistník nabízí možnost stát se pojištěným v rámci jím sjednané pojistné smlouvy. To se často využívá např. u pojištění automobilů.

Jelikož aktuální znění českého zákona o distribuci pojištění a zajištění s touto intepretaci nepočítá, je potřeba zákon upravit. Cílem je, aby se regulace flotil nevymykla požadavkům kladeným na další zprostředkování pojištění. V rámci novely proto došlo k upřesnění, kdy bude činnost pojistníků při nabízení možnosti stát se pojištěným v rámci skupinového, popř. flotilového pojištění považována za zprostředkování pojištění. Po publikaci ve Sbírce zákonů bude novela účinná po 6 měsících, tzn. v červnu roku 2025.

Změny v regulaci distribuce pojištění

Flotilové pojištění bude možné zprostředkovávat pouze tehdy, když bude souviset s prodávaným zbožím nebo poskytovanou službou v rámci podnikání pojistníka. Kromě toho je zprostředkování flotilového pojištění možné, pokud pojištěné věci mají stejného vlastníka, pojištěný a pojistník patří do stejného koncernu nebo pokud se pojištění vztahuje na vady, poškození či ztrátu zboží, nevyužití nebo vady služeb poskytovaných pojistníkem. Poslední možností jsou pojistné události spojené s cestováním, jako je například poškození či ztráta zavazadel.

Pravidla pro distribuci pojištění tak dopadnou na širší okruh subjektů než dosud. Za zprostředkovatele pojištění se všemi povinnostmi tak budou považováni například prodejci elektroniky při nabízení pojištění prodloužené záruky nebo pojištění proti krádeži či rozbití, prodejci leasingu, např. kvůli pojištění schopnosti splácet, banky při nabízení pojištění kreditní karty nebo pojištění smrti a invalidity u hypoték, nebo cestovní kanceláře, které poskytují pojištění storna zájezdů. 

Nové povinnosti e-shopů a cestovních kanceláří 

Subjekty, na které novelizovaná právní úprava v polovině roku 2025 dopadne, budou povinny plnit požadavky jako zprostředkovatelé, vázaní zástupci nebo doplňkoví pojišťovací zprostředkovatelé. Novela tak zavádí samostatnou odbornou kategorii pro zprostředkovatele flotilového pojištění, což umožňuje lépe přizpůsobit požadavky na jejich profesionalitu a odbornou způsobilost a usnadňuje identifikaci těchto zprostředkovatelů v registru. 

V praxi to budou především tyto požadavky:

  •  Získání oprávnění k činnosti a zápis v registru České národní banky

  • Zajištění odborné způsobilosti zaměstnanců, které lze naplnit úspěšným absolvováním vzdělávacího programu u akreditovaného subjektu. Dále platí i požadavek na minimálně maturitní vzdělání. Tyto předpoklady bude nutné splnit ve lhůtě 48 měsíců od účinnosti novely ZDPZ.

    Byla však zavedena i trvalá výjimka, která se týká osob vykonávajících zprostředkovatelskou činnost v oblasti flotilového pojištění alespoň 3 roky před účinností nového znění ZDPZ. Ty nemusí naplnit požadavek vzdělanosti.

  • Zpřísnění informačních povinností formou poskytování dodatečných informací klientům, konkrétně způsob odměny, pořízení záznamu z jednání a vydání potvrzení o pojištění. Cílem je zvýšení transparentnosti vůči spotřebitelům. To sekundárně vede k předpokladu učinění informovaného rozhodnutí při výběru pojistného produktu.

  • Zpřísnění archivačních povinností týkající se pořizování a uchování další dokumentace o poskytovaném pojištění.

Kromě toho dochází k rozšíření odpovědnosti pojistníků na jednání dalších samostatných zprostředkovatelů, vázaných zástupců a doplňkových pojišťovacích zprostředkovatelů, které využívají ve své činnosti. Smyslem je zakotvit určitou odpovědnostní strukturu v distribučním řetězci.

Článek je publikován také na doméněGDPR.cz.

Chcete získat dárek k narozeninám?