Evropský datový prostor pro mobilitu
- Datum: 28.05.2024
- Autor: Jana Lix Andraščiková
EU chce podpořit sdílení dat o dopravě. Proč? Aby podpořila rozvoj nových produktů a také efektivitu, bezpečnost a odolnost dopravní infrastruktury.
Seriál článků o společných datových prostorech (Evropský prostor pro zdravotní data I a II, nový rámec pro sdílení dat ve finančním sektoru) pokračuje představením iniciativy Společného evropského datového prostoru pro mobilitu (Common European Mobility Data Space, EMDS).
Další z ambiciózních projektů v rámci Evropské datové strategie končící Evropské komise, který má rovněž za cíl posílení konkurenceschopnosti, digitální transformace a následně datového potenciálu EU, zatím nenabyl podobu legislativního návrhu. Dosud proběhla pouze veřejná konzultace, a to již koncem roku 2022. O rok později bylo publikováno sdělení Evropské komise o dalším postupu v této věci.
Cíle a záměry evropského datového prostoru pro mobilitu
Cílem EMDS má být zlepšení přístupnosti, agregace a sdílení dat se záměrem zvýšit efektivitu, bezpečnost, udržitelnost a odolnost v sektoru dopravy. Datový prostor bude založen na stávajících iniciativách a aplikacích využívajících dopravní data. Podporu mu poskytnou další iniciativy, které se zaměřují na zlepšení interoperability, zabezpečení a dostupnosti informací, jakož i na rozvoj datových kapacit.
Tento datový prostor má podpořit širší adopci inteligentních dopravních systémů, autonomní dopravy a lepší integraci dopravních sítí. To by mělo vést ke zlepšení celkové efektivnosti, snížení dopadů na životní prostředí a zvýšení bezpečnosti na evropských silnicích a železnicích atd.
Datový prostor pro mobilitu v detailu
Jaké jsou konkrétní cíle EMDS?
Usnadnění vyhledávání zdrojů dat a poskytnutí nástrojů, které umožní porozumět kvalitě dat a souvisejícím podmínkám přístupu k nim.
Identifikaci základních údajů a zvýšení jejich dostupnosti na podporu dopravních služeb, které jsou považovány za klíčové na celém území EU.
Usnadnění přístupu k datům a jejich opakovanému použití prostřednictvím modální (v rámci jednoho typu dopravy) a intermodální harmonizace podmínek sdílení spravedlivým, transparentním, přiměřeným a nediskriminačním způsobem.
- Umožnění technické, organizační a právní interoperability pro přístup k dopravním údajům, jejich opakovanému použití a sdílení mezi veřejnými a soukromými subjekty, zprostředkovateli údajů a zdroji údajů.
- Optimalizaci shromažďování údajů a snížení administrativní zátěže prostřednictvím identifikace mezer a překryvů, popř. úpravě v odvětvových právních předpisech.
- Usnadnění interoperability s dalšími společnými evropskými datovými prostory.
Jak toho dosáhnout?
Rozhodně bude nezbytné identifikovat klíčová dopravní data a zvýšit jejich dostupnost pro základní služby a služby s přidanou hodnotou. Tak jak i u dalších evropských datových prostorů by měla být dosažena technická, organizační, sémantická a právní interoperabilita pro přístup k datům a jejich sdílení mezi veřejnými a soukromými subjekty.
Systém EMDS bude nejspíše uplatňovat decentralizovaný přístup a propojovat různé ekosystémy dopravních dat, aniž by vytvářel společnou (centralizovanou) databázi.
Mezi účastníky budou patřit poskytovatelé dat, uživatelé a zprostředkovatelé dat, organizace zabývající se altruismem dat, tržiště dat a poskytovatelé služeb. Konkrétně by se mohlo jednat o dopravní a logistické společnosti, výrobce dopravních prostředku, výrobce náhradních dílů, pojišťovny a další.
Příklady možného použití byly identifikovány v oblastech, jako je bezpečnost silničního provozu, propojená a autonomní mobilita, udržitelná alternativní paliva, městská a venkovská mobilita, multimodální mobilita a doprava, logistika, vodní doprava a letectví.
Nadstavba ke stávajícím řešením v oblasti dopravních dat
V oblasti mobility a dopravy již existuje řada právních předpisů a iniciativ EU, které upravují sdílení údajů o cestujících a nákladu. Patří sem odlišné rámce pro různé typy interakcí (B2C, B2B, B2G, G2B, G2G) v kontextu různých druhů dopravy, např. lodní doprava, letecká doprava, železnice, automobilová doprava, samotná agenda dopravní bezpečnosti či inteligentních dopravních systémů.
Současné uspořádání je evidentně různorodé a roztříštěné, s různými řídicími strukturami. Cílem EMDS je tyto ekosystémy komplexně propojit, podpořit soudržnost a v případě potřeby postupně harmonizovat podmínky přístupu k údajům v rámci důvěryhodného a bezpečného prostředí. EMDS proto tyto stávající rámce zohlední a bude na nich stavět jak v rovině technické, tak správní.
Výše naznačenou roztříštěnou legislativní úpravu i již existující ekosystémy dat bude potřeba analyzovat, aby bylo možné určit relevantní společné stavební bloky pro interoperabilitu, suverenitu dat, důvěryhodnost a správu a dosažení žádoucích obchodních a právních aspektů. Dále bude dobrým základem analyzovat stávající standardy a poté podporovat sbližování standardizace, která umožní interoperabilitu a zjednoduší propojování jednotlivých datasetů. Významným úkolem bude taktéž propojení stávajících a vznikajících datových prostorů v oblasti mobility a dopravy.
Jaká je vazba na GDPR a další předpisy? Jaké jsou výhody sdílení dopravních dat pro uživatele? Kdy bude sdílení dopravních dat uvedeno do praxe? Odpovědi naleznete v pokračování článku na gdpr.cz.