Politicky exponovaná osoba: Jak správně vyhodnotit poměr rizika a výnosu?

Máte ve svém klientském portfoliu politicky exponované osoby (PEP)? Zjistěte, jak správně nastavit spolupráci s PEP, minimalizovat rizika a vyhnout se zbytečným komplikacím.

Kdo je to PEP?

Tato otázka může působit možná poněkud nepřirozeně. S neustálým zpřísňováním legislativních požadavků v oblasti boje proti legalizaci výnosů z trestné činnosti (AML) už asi skoro každý ví, co pojem politicky exponovaná osoba (PEP) znamená. Přesto se na toto téma podíváme z jiného úhlu pohledu.

Pojem „politicky exponovaná osoba“ byl zaveden do české legislativy před 17 lety, v roce 2008. Stručně řečeno, jedná se o osobu, která zastává významnou veřejnou funkci na celostátní nebo regionální úrovni. Z pohledu AML pak obecně představuje vyšší riziko legalizace výnosů z trestné činnosti, například prostředků získaných z korupce. Přestože na první pohled nejde o příliš složitý termín, v praxi vždy vyvolával řadu otázek, například:

  • Kde končí hranice PEP? Jinými slovy, která veřejná funkce se ještě považuje za významnou (rizikovou) a která už nikoliv?

  • Kdo se považuje za osobu blízkou k PEP, a kdo už ne?

  • A hlavně, jaká opatření zesílené kontroly uplatňovat vůči jednotlivým PEP osobám a v jaké míře?

Tyto otázky si nekladla pouze praxe, ale i regulátoři. Právě proto Finanční analytický úřad v roce 2024 aktualizoval svůj Metodický pokyn č. 7 – Opatření vůči politicky exponovaným osobám. Musím uznat, že tímto krokem FAÚ odvedl velmi dobrou práci a dokázal zodpovědět mnoho praktických otázek, zejména kdo se považuje za primární či odvozenou PEP osobu a jak ji v obecné rovině kontrolovat.

Jak na práci s politicky exponovanými osobami

I po aktualizaci metodického pokynu FAÚ stále zůstávají otázky, na které si každá povinná osoba musí s ohledem na svůj obchodní model, organizační strukturu a rizikový apetit odpovědět samostatně, například:

  • Jaký má být poměr rizika a výnosu z obchodního vztahu s PEP? Jaká jsou pro a proti takového vztahu?

  • Jak nastavit postupy klientské kontroly tak, aby na jednu stranu splňovaly všechny legislativní požadavky a na druhou stranu nebyly pro poctivého klienta přehnaně zatěžující? Je to vůbec možné?

  • Jak řídit reputační rizika spojená s klientem PEP, aniž by měla negativní dopad na pověst firmy?

Jsem přesvědčen, že to nejsou otázky jen pro vedení firem, ale především pro AML compliance specialisty. Bez jasné vize v této oblasti totiž není možné nastavit a provádět přiměřená AML opatření. V praxi totiž často pozorujeme, že opatření pro identifikaci a kontrolu PEP jsou buď příliš přísná, nebo naopak nedostatečná.

Poměr rizika a výnosu u klientů PEP

Obchodní vztahy s politicky exponovanými osobami nabízejí jak řadu příležitostí, tak i výzev, které je třeba pečlivě zvážit. PEP klienti, díky svým významným pozicím a silným sociálně-ekonomickým vazbám, mohou firmě přinést šanci zapojit se do projektů s potenciálně vysokými zisky. Takové partnerství navíc může zvýšit prestiž firmy, pokud je vztah transparentní a dobře řízený.

Na druhé straně však tyto vztahy přinášejí také významná rizika. Regulatorní (compliance) rizika jsou jedním z hlavních problémů, protože PEP podléhají přísnějšímu dohledu kvůli zvýšenému riziku korupce a zneužití finančních toků. Jakékoliv spojení s neetickým nebo nezákonným chováním PEP může navíc vést k vážnému poškození pověsti firmy.

Spolupráce s PEP se také nevyhnutelně pojí se zvýšenými náklady na compliance, což je faktor, s nímž je třeba počítat. Zesílená kontrola PEP nejen při navázání, ale i v průběhu obchodního vztahu vyžaduje značné interní zdroje. To může negativně ovlivnit poměr nákladů a výnosů.

Každý obchodní vztah s PEP by proto měl být důkladně analyzován. Klíčem je pečlivé zvážení potenciálního výnosu v porovnání s riziky a náklady na jejich řízení. Pokud přínosy nepřeváží rizika, může být rozumnější se takovému vztahu vyhnout.

Nejhorší variantou však je přijmout rizika spojená s PEP a zároveň neinvestovat do compliance funkce. To je téměř jistá cesta k závažným problémům.

Kontrola, která splňuje legislativní požadavky a neotravuje klienta

Pro efektivní spolupráci s klienty z řad politicky exponovaných osob je klíčový rizikově orientovaný přístup ke kontrole klienta. Nejčastější chybou je uplatňování stejně přísných nebo naopak nedostatečných opatření na všechny PEP bez ohledu na jejich konkrétní rizikový profil.

Jak se této časté chybě vyhnout?

Klíčem je správné hodnocení rizik v rámci jednotlivých kategorií PEP. Je zcela zřejmé, že například soudce Ústavního soudu a náměstek hejtmana jako klienti oba patří do kategorie PEP, avšak představují zcela odlišnou úroveň rizika pro firmu.

K zajištění funkčního rizikově orientovaného přístupu je zase nezbytné vybudovat efektivní compliance funkci. Pokud je compliance slabá nebo neefektivní, firmy často uplatňují buď příliš přísná kontrolní opatření, nebo naopak příliš slabá. V prvním případě dochází k oprávněné nespokojenosti klienta, ve druhém hrozí pokuty od regulátorů. Ani jedna varianta není dobrá pro obchodní výsledky. Dovolím si připomenout, že právě obchodní výsledky jsou ve finále klíčové, protože firmy na trhu nepůsobí proto, aby produkovaly compliance pro compliance samotnou. Obchodní činnost má za úkol přinášet zisk.

Nastavení klientské kontroly, která splňuje legislativní požadavky a zároveň není zbytečně zatěžující, je zcela reálné. Vyžaduje to však kombinaci kvalitních technických řešení, jasně definovaných a jednoduchých interních postupů a transparentní komunikace s klientem. Tento přístup umožňuje efektivně řídit rizika a zároveň zachovat dobré obchodní vztahy.

Řízení reputačních rizik

Reputační rizika lze úspěšně minimalizovat kombinací proaktivní kontroly a pečlivě nastaveného plánu krizové komunikace. Tento komplexní přístup umožňuje firmám zachovat si dobrou pověst a zároveň efektivně řídit rizika spojená s klienty z řad PEP.

Proaktivní přístup spočívá v tom, že firma v rámci pravidelné kontroly klienta nejen aktualizuje zákonem vyžadované údaje, ale navíc klade velký důraz a pracuje s  informacemi (včetně nepotvrzených) z veřejných zdrojů o případném zapojení PEP do politických nebo korupčních kauz.

V oblasti efektivní veřejné komunikace by společnost měla mít připravený krizový komunikační plán, který zajistí rychlou a účinnou reakci na případné problémy spojené s klientem PEP. Pokud dojde ke kontroverzi, je klíčová transparentní a otevřená komunikace se zainteresovanými stranami, která minimalizuje dopady na důvěryhodnost firmy.

PEP klienti jako riziko i obchodní příležitosti

Závěrem lze říci, že práce s PEP představuje jak výzvu, tak příležitost. Efektivně nastavená compliance funkce může související rizika minimalizovat a zároveň otevřít cestu k úspěšným obchodním vztahům. Klíčem je vyvážený přístup založený na důkladném hodnocení poměru rizika a výnosu, kde se obchodní příležitosti pečlivě posuzují z hlediska jejich potenciální přínosnosti, a nákladů na dostatečné řízení souvisejících rizik.

Článek je publikován také na doméně GDPR.cz.

Chcete získat dárek k narozeninám?