Váš vlastní GPT na steroidech

Sestavte si vlastní GPT chat! Zjednodušíte si práci, ušetříte čas i prostředky a vylepšíte komunikaci se zákazníky. A to vše bez nutnosti vyznast se v programování!

Chat GPT (Generative Pre-trained Transformer) od společnosti OpenAI je pokročilá multimodální umělá inteligence, kterou už není třeba představovat. Pro marketéry je to každodenní nástroj, který šetří mnoho času. 

Nebo ne?

Nevím, jak u vás, ale z mé zkušenosti je někdy se základním chatem víc trápení než pomoci. Takže základní chat používám spíš pro obecnější úkoly. Tento článek je zaměřen na vlastní – ultimátně nastavené custom GPT, které vám efektivně ulehčí práci a bude tím nejlepším asistentem, kterého jste mohli najmout. A to vše bez nutnosti programování.

Na začátek stručně vysvětlím, jak GPT vytvářet.  Na internetu ovšem najdete desítky návodů a článek není o základním nastavení, ale o konkrétních technikách a „tajných” tipech.

V článku budu používat různou terminologii, jako např. GPTýčko, vlastní GPT, AI asistent, GPTs…. ale vždy se jedná o to samé, tedy o individuálně nastavený Chat GPT, který je nastavený pomocí konzole„GPT Builder“.

Vytváření vlastních GPTs

Na platformě OpenAI v sekci „Explore” zvolte „Create a GPT”. Tento krok vás přivede do uživatelsky přívětivého „GPT Builderu”.

Vytvářet vlastní GPT není možné bez placené verze. Pokud si Chat GPT neplatíte, můžete využít již hotové GPTýčka z GPT Storu, avšak vlastní si nevytvoříte.

Základní nastavení vlastního GPT

GPT Builder nabízí dvě záložky: „Create” pro konverzační tvorbu a „Configure” pro detailní nastavení. Zadejte jméno GPT, kterého tvoříte. Přidejte popis a definujte jeho hlavní úkoly a chování, aby bylo jasné, k čemu slouží, a to i případným ostatním spolupracovníkům.

Personalizace a konfigurace

Při nastavování vlastního GPT můžete zadat specifické instrukce, jak se má chovat. K tomu se ještě dále dostaneme.

Testování

Po vytvoření ho otestujte a upravte podle potřeby. GPT Builder umožňuje sledovat odpovědi v reálném čase a provádět potřebné úpravy pro lepší výkon. Po vytvoření základního GPT pomocníka zdaleka není konec, pro správné fungování je potřeba jeho další ladění a nastavování.

Uložení a sdílení

Pokud jste spokojeni, GPT uložte a nastavte, kdo k němu bude mít přístup. Můžete ho sdílet jen pro sebe, s vybranými osobami nebo ho zveřejnit v GPT Store, což ale nedoporučuji, pokud to má být váš osobní nebo firemní pomocník.

Tímto jednoduchým postupem máte své vlastní GPT připraveného k použití. Nyní se můžeme podívat na pokročilé techniky a tipy, jak z něj vytěžit maximum.

A co dále?

Teď teprve začíná ta opravdová sranda.

Příklady, které budu dále popisovat, se týkají především e-shopů, se kterými mám asi největší zkušenosti. Lze je však použít prakticky na jakýkoliv obor či službu, včetně B2B.

Jako správný marketér byste měli mít definováno několik věcí:

  • vaše produktové portfolio,

  • cílové skupiny (persony),

  • tón hlasu značky

  • a další typy informací, které jsou klíčové pro to, aby vlastní GPT mohlo poskytovat přesné a cílené odpovědi, které reflektují vaše obchodní cíle a potřeby zákazníků

Já si tyto informace nahrávám prostřednictvím formátu PDF, ale můžete využít i .Doc, .Docx nebo cokoli vám vyhovuje.

Ano, záměrně doporučuji vše definovat pomocí nahraných souborů. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že vložení informací jinou formou není dostatečně efektivní.

GPT Builderu je možnost vkládat informace přes chatovací rozhraní, ale prakticky nic vloženého tímto konverzačním způsobem si GPT trvale nezapamatuje. Je to nejméně efektivní cesta.

Další možnost je co nejvíce informací definovat na kartě „Configure” v poli „Instructions”. Ale upřímně, nezdá se mi rozumné do tohoto pole psát vše, co by měl znát výkonný pomocník pro váš byznys. Navíc, pokud je informací hodně, vlastní GPT se tím nijak zásadně neřídí.

Proto doporučuji vše definovat v souborech a do pole „Instructions“ jen napsat, že se má řídit obsahem jednotlivých souborů a k čemu jednotlivé soubory slouží.

Na začátku mívám také větu „Než začneš na cokoliv odpovídat, důkladně si přečti všechny .PDF soubory a těmi se řiď!”.  Pak ještě napíšu: „Podle souboru Produkty.pdf si zapamatuj všechny detaily ke zboží na našem e-shopu. Podle souboru Ton-hlasu.pdf nastav základ textů, které budeš generovat. Podle souboru Persona.pdf přizpůsob texty, případně navrhni nejvhodnější cílení reklamy. Podle souboru …“ a tak pokračuji dál, nic víc do pole „Instructions” nedávám.

Jaké soubory vytvořit a nahrát

  • Výborně rozepsané portfolio produktů nebo služeb 
  • Precizně definované persony
  • Tón hlasu značky nebo firmy
  • Styl psaní 
  • Marketingové frameworky
  • Kampaně, které již dobře zafungovaly
  • Legislativa, GDPR a obchodní podmínky
  • Vytvořit a nastavit úvodní prompt 

Podrobný popis jednotlivých souborů je uveden v plném znění článku na gdpr.cz.

Závěrem

Počáteční časová investice pro konfiguraci vlastního GPT není zanedbatelná. Kolik hodin zabere vytvoření takového AI pomocníka, záleží na tom, co už teď máte definováno. Tedy zda máte hotové persony, zda znáte svůj brand a máte např. brand manuál, vypsané hodnoty firmy, cíle a další. Můžou to být 3 hodiny a může to být 30 hodin plus následné ladění a vylepšování za běhu.

Ale pokud svůj plán myslíte vážně a potřebujete dlouhodobého kvalitní personalizované GPT, určitě se to vyplatí a ty hodiny práce za to budou stát. Myslete také na to, že někdy je lepší vytvořit více konkrétních GPTs, než vše nacpat do jednoho a mít v něm tuny informací, které si třeba navzájem protiřečí (např. u dvou různých značek na jednom e-shopu).

Také jsem nezmínil akce, které se dají v GPT Builderu doprogramovat, ale nejsem vývojář, a tak mi o nich nepřísluší psát. Pokud máte k dispozici někoho, kdo vám s tím pomůže, pak své GPT můžete ještě přes API napojit na externí scripty, které mohou informace zpracovávat i na úrovni třetí strany. Lze si přidat např. aktuální počasí, aktuální kurzy měn, ale šel by tak třeba i nahradit produktový soubor a detailní informace o tisících produktech získávat propojením s databází.

Další způsob, jak by šlo vytvořit kvalitní personalizované GPT, je takzvaný fine tuning nebo GPT Api Asistent, které se ovšem dělají přes rozhraní platform.openai.com. K tomu jsou ale potřeba dobré technické znalosti, a s daty se mimo jiné pracuje přes Java-scriptové objektové zápisy JSON.

Takové GPT je zcela nezávislé na klasickém balíčku GPT plus, který si platíte a využívá formu předplaceného kreditu, který se strhává podle toho, kolik tokenů využijete. Tyto způsoby jsou vhodnější k následné automatizaci. Můžete tak např. plně automatizovat webový chat a mnoho dalšího. Více informací by ale bylo nad rámec tohoto článku, který má být vhodný i pro běžného markeťáka, obchoďáka, právníka atd.

No, a nakonec nezapomeňte, že ne ve všem je AI lepší než vy. Ne každá práce se dá automatizovat. Taky je možné, že určitý typ činností vás prostě baví, i když jej umí i velké jazykové modely a multimodální nástroje, raději si ji budete dělat sami.

To je zcela v pořádku. Nebuďte otrokem AI, ale automatizuje jen práci, která vás nebaví nebo kterou GPT zvládne rychleji. Umělá inteligence vám tak dá prostor pro váš seberozvoj, zábavu a důležitější pracovní i osobní věci.


Chcete získat dárek k narozeninám?