Kamery ve školách
- Datum: 30.08.2024
- Autor: Eva Janečková
S kamerami se potkáváme ve školách všech stupňů. Nasazení kamerového systému ve škole může představovat zvlášť citelný zásah do práva na soukromí, protože se zde pohybují děti, probíhají základní sociální interakce a jak žáci, tak učitelé ve škole tráví značnou část dne.
Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) proto připravil Doporučení ke kamerovým systémům umístěným ve školách a školských zařízeních. Doporučení prošlo veřejnou konzultací a nyní čekáme na konečné znění.
V tomto metodickém pokynu ÚOOÚ shrnul důležitá kritéria, která musí být posouzena při instalování kamerového systému ve školách, což může školám v praxi pomoci kamery využít správně a v souladu s právními předpisy. Zajímavostí také je popis přístupu jiných dozorových úřadů k využití kamer ve školách, ze kterých vyplývá, že český úřad je v této oblasti relativně benevolentní.
Škola zahrnuje nejen prostory, kde přímo probíhá výuka, chodby, kde se pohybují děti, učitelé, popřípadě třetí osoby v průběhu celého dne. Pod tento pojem je nutné zahrnout i prostory, které mají konkrétní určení a pohyb tam není tak intenzivní, například místnosti či chodby, kde jsou umístěny skříňky dětí.
Účel kamerových systémů ve školách
Nejběžnějším účelem provozování kamer ve školách je ochrana majetku. Při vhodném umístění a nastavení se kamerový systém může ukázat jako přiměřené opatření pro zajištění důkazní funkce při vyšetřování a řešení následků mimořádných událostí, ale i funkce preventivní (odrazující).
S účelem ochrany majetku bývá v praxi často deklarován účel zvýšení bezpečnosti, ochrany zdraví a života osob.
Míru zásahu do soukromí a posouzení jeho přípustnosti či nepřijatelnosti ovlivňuje celkové nastavení kamerového systému. Mezi aspekty, které je nutné zohlednit, patří zejména:
Počet kamer: Jediná kamera u vstupu do objektu představuje menší zásah do soukromí, než velký počet kamer monitorující téměř nepřetržitě chování všech osob pohybujících se ve škole.
Režim kamer: Kamera umístěná kupříkladu v počítačové učebně, která je v provozu mimo dobu vyučování či přítomnosti oprávněných subjektů, představuje menší zásah do soukromí než tatáž kamera v nepřetržitém provozu.
Umístění kamer: Kamera umístěná u vstupu do objektu představuje menší zásah do soukromí než kamera umístěná přímo v učebnách.
Na co si dát při instalaci kamery pozor?
Při rozhodování o tom, kam umístit kameru, aby plnila svůj účel a zároveň nepřiměřeně nezasahovala do soukromí, pomůže udělat si situační nákres nejen samotných prostor s umístěním kamer, ale zakreslit na něj také výsek, který každá z kamer bude zabírat. Jestliže se tyto výseky budou významně překrývat, je ke zvážení snížit počet kamer nebo změnit jejich umístění.
Lze také doporučit, aby škola udělala fotografie prostoru, který zamýšlí monitorovat, aby bylo možné správně nastavit perimetr každé zapojené kamery.
Fotografie by měly být pořízeny v různých denních dobácha v různých podmínkách. Důvod je jednoduchý: V různých podmínkách může kamera zachytit odlišné situace, které by nás při návrhu rozmístění kamer třeba ani nenapadly.
Čtyři kategorie kamer
Úřad pro ochranu osobních údajů v návrhu metodiky dělí kamery z hlediska monitorovaných prostor do čtyř kategorií:
Kamery s malým zásahem do soukromí: Kamery monitorující perimetr pozemků a objektů (při zachování zásady minimalizace monitorování okolních prostor), parkovací místa u škol a školských zařízeních na jejich pozemcích.
Kamery se středním zásahem do soukromí: Kamery u vstupů do škol a školských zařízení, šatny pro odložení svrchních oděvů (kabáty, čepice, obuv), vstupy do vybraných učeben (např. učebny s drahým zařízením – počítačové, jazykové učebny), omezené záběry na ohrožená zařízení (jídelní a nápojové automaty, lednice, kopírky).
Kamery s vysokým zásahem do soukromí: Kamery v šatnách u tělocvičen a bazénů (pokud jsou vyhrazeny jiné prostory pro převlékaní dotčených osob), chodby škol, hřiště, školní jídelny se záběrem na strávníky nebo personál, školní družiny.
Kamery s velmi vysokým zásahem do soukromí: Kamery v učebnách, kabinetech, kamery s využitím biometrického rozpoznávání obličeje, kamery se zvukovým záznamem.
Vše výše uvedené může a bude hrát roli pro vytváření balančního testu.
Nastavením kamer lze ovlivnit (ne)přijatelnost souvisejícího zásahu do práv žáků a dalších osob. U kamer umístěných tak, aby co nejméně zasahovaly do soukromí, po kvalifikovaném rozhodnutí o rozsahu a detailu snímaných prostor, obvykle vyjde vyvažování zájmů (balanční test) ve prospěch správce osobních údajů (školy) a jeho oprávněných zájmů.